Trilogia New York-ului, de Paul Auster

Trilogia New York-ului este compusă din trei microromane – Orașul de sticlă, Fantome și Camera încuiată – pline de suspans, de drame interioare, de referințe literare, și de jocuri scriitoricești.

Paul Auster are un stil cursiv, construiește foarte atent și inteligent acțiunea, inserează povești reale și ciudate de-a lungul cărții pentru a da mai multă siguranță și încredere, și te ține în priză până la final.

Aceste trei microromane nu sunt scrise în stilul obișnuit de cărți polițiste, căci cazurile investigate sunt ratate, iar personajele principale suferă o interiorizare acută și amară. Ele se află în pericol de a ieși din cotidian și de a rămâne blocate în ele însele. Secretele pe care vor să le afle ajung să-i înstrăineze, să-i tortureze, să-i paralizeze.

“Poveștile nu li se întâmplă decât celor în stare să le spună mai departe.”

Munca de detectiv particular este una exasperană, deoarece este petrecută în singurătate, iar eroii trec printr-un proces aproape insuportabil de autocunoaștere.

Munca aceasta este una palpitantă datorită scenariilor pe care eroii și le creează în minte, altfel e cât se poate de dezolantă, plictisitoare și obositoare.

Actul de investigație este intim legat de actul de a scrie și de retorică, iar povestea nu stă în cuvine, ci în strădanie.

Paul Auster, Trilogia New York-ului, Editura Univers – Colecția Cotidianul, 2007, traducere din engleză de Cristiana Vișan, 334 de pagini

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *